Pages

4/12/10

'Murah' tidak bermakna tidak bagus....

Perkara ini adalah berikutan daripada pandangan sesetengah dari pelajar kita yang memandang rendah terhadap sesebuah institusi tinggi yang berada di Mesir.(Spesifik la senang sikit).

Kenapa diorang pandang rendah?
Sebab diorang kata "Ala....malaysia hantar student ke sini pun sebab yuran kuliah murah,sebab tu la ramai datang ke sini,erm...kalau tak,tak ada siapa nak sambung belajar kat sini"....

Dan tidak salah jika saya katakan,setiap daripada pelajar malaysia di sini pasti pernah disoal oleh pelajar mesir..."Lehh,bitidris hina?Mafiish tibb fi malizia?"(Nape belajar kat sini-Mesir-?Tak ada kuliah perubatan ke kat malaysia?)

Sebelum berkata perkara ini,Ingatlah!Murahnya yuran di sini SEKIRANYA kita membandingkan dengan taraf kita di malaysia.Sebab lihatlah sendiri di sekeliling kita,berapa ramai golongan miskin yang wujud di Mesir? Murah dari sudut pandangan kita (rakyat Malaysia) tetapi mahal nilainya dari pandangan mereka (rakyat mesir).

Oleh sebab perkara sebeginilah,Mesir 'mengurniakan' kadar yuran yang 'murah' untuk penduduknya....supaya anak watan mereka terus belajar walaupun datang dari golongan yang sederhana ataupun golongan miskin....

Lihatlah sendiri Universiti Al-Azhar itu sendiri....dengan mengenakan yuran yang 'rendah' kepada pelajarnya,memberi peluang kepada siapa pun untuk belajar,sudah mampu untuk melahirkan ulama' serta para ilmuwan yang tahap ilmu mereka yang saya rasa tidak semua universiti yang 'mahal' mampu untuk mengatasinya.

Bukanlah juga untuk mengatakan bahawa universiti2 yang 'mahal' ini tidak bagus....kerana kadar yuran yang dikenakan setimpallah dengan taraf hidup serta nilai matawang negara masing2.

Jadi,jelaslah pada kita,setiap universiti yang wujud di setiap negara termasuklah malaysia sendiri adalah tujuan utamanya untuk memberi peluang belajar kepada anak watan mereka sendiri,jadi kadar yuran perlulah mengikut kadar yang termampu oleh anak watan mereka.

Yang menjadikan pandangan mengatakan yuran di mesir murah,di Europe mahal ataupun yuran di mana sahaja murah atau mahal adalah kerana KITA BERADA DI TEMPAT ORANG.Itu sebablah kita kata sini murah,sana mahal....sebab kita membuat perbandingan.

Tapi,yang paling penting ialah,tahap piawaian serta syllabus yang diajar cukup untuk melahirkan keluaran2 yang competence malahan hebat (boleh lihat pada lepasan2 mesir sebelum ini).Tahap penilaian juga diiktiraf oleh Malaysia-pihak Jabatan Perkhidmatan Awam.Sekiranya piawaian universiti tidak menepati tahap yang sepatutnya....sudah semestinya pengiktirafan ini tidak diberi dan tidaklah Mesir menjadi salah satu destinasi untuk program lanjutan ijazah luar negara!



oleh yang demikian,walau di mana sahaja kita belajar,dari universiti mana pun,dan dari negara mana pun....belajarlah dengan sebaiknya.Kerana dalam proses pembelajaran bukanlah sekadar dengan assignment yang banyak,latihan yang ber'lambak' tetapi KEBERKATAN antara murid dan pensyarah atau guru itulah antara yang kita perlu cari.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment