Pages

4/7/10

Buat jahat lagi baik.

"Mak cik!nah,ni saya ada RM 50" (ulang2x)....(sambil tengok kiri kanan,ada orang nampak tak dia nak menderma pada mak cik yang minta sedekah tu)....

"Aku lagi baik dari ko la!Tak payah la ko nak nasihat2 aku supaya jaga solat.Tengok dulu diri ko tu,aku tiap2 kali solat jadi imam tak pun aku yang azan panggil orang solat!"....

Semasa tazkirah...."Kawan2 sekalian,ingatlah bahawa kita sebagai hamba Allah perlulah sentiasa bertaubat!Pintu taubat sentiasa terbuka untuk semua...(sambil ckp dlm hati....aku je yg dapat bg tazkirah sebaik ini)

ataupun pada keadaan yang lain....

"Ya Allah,aku memohon padaMu keampunan pada setiap kejahatan yg aku telah lakukan,sesungguhnya dikaulah maha penerima taubat"

"Ish...aku asyik mengata dia je,betul ke apa yang aku buat ni?"

"Ya Allah,aku asyik solat lambat je ni,tak apa....asar nanti lepas azan je aku terus solat.Yosh!"


Cubalah masing2 tengok balik contoh2 keadaan yang terkadang kita sama2 pernah hadapi,takpelah,mungkin ada sedikit perbezaan dari segi dialek masing2 ataupun cara tutur kata....tapi yang penting makna dialog tu hampir sama.

Terkadang kejahatan atau dosa yang kita lakukan adalah lebih baik dari amalan kebaikan yang kita lakukan.

Eh!Engkau biar betul?!
Macam mana pula orang buat jahat lagi baik dari orang yang baik?!

okeh,macam ni....
Terkadang kejahatan atau dosa yang kita lakukan (lantas kita segera bertaubat,membawa kita ke arah lebih dekat kepada Allah,Maha Pemurah,menjadikan diri lebih peka terhadap setiap perbuatan kita samaada baik atau tidak)adalah lebih baik dari amalan kebaikan(yang berteraskan niat bukan kerana Allah,menjadikan diri bongkak di hadapan manusia lain,menjadikan kita bukan lebih dekat kepada Allah malahan lebih jauh) yang kita lakukan.

Tetapi!Ingatlah....bukan bermakna kita perlu berterusan untuk melakukan dosa atau maksiat,malahan taubat itulah yang sebaiknya.Mukmin tidak akan jatuh lubang yang sama 2 kali.

Dan juga,tidaklah bermakna kita tidak perlu langsung berbuat amalan kebaikan,di setiap permulaan amalan kita memang akan didahului dengan niat bukan kerana Allah....tetapi Insyaallah,jika dilakukan secara berterusan,niat kita akan secara automatiknya akan berubah dari kerana itu dan ini,menjadi kerana Allah S.W.T semata-mata.Insyaallah....



Wallahua'alam

No comments:

Post a Comment