Pages

6/9/09

Ya Rasulullah!

Baru sahaja tadi aku mendengar tazkirah yang disampaikan oleh rakanku berkenaan dengan kekasih junjungan kita Rasulullah s.a.w.

Nada penyampaiannya bersahaja,malahan suara serta gaya bahasanya tidaklah sebaik penceramah2 yg wujud di merata dunia..Tetapi!!
Kalam-kalam yg diberikannya berkenaan Rasulullah s.a.w sangatlah menyentuh jiwa kepada barangsiapa yg mendengarnya..
Aku terasa sebak di hati..ingin aku titiskan air mata tp aku tahan..

Rakanku ni menyampaikan kisah ketika Rasulullah s.a.w semakin hampir ajalnya untuk pulang ke rahmat Allah s.w.t.Lebih kurang macam ni kisahnya:

Ketika sudah hampir nazaknya Baginda..di sisinya ketika itu anaknya Fatimah r.a,tiba-tiba ada seorang mengetuk pintu lalu memberi salam.Katanya ingin bertemu dengan Rasulullah s.a.w.Lalu Fatimah r.a menjawab mengatakan akan ketidaksihatan Rasulullah s.a.w untuk melayan tetamu.
Rasulullah s.a.w bertanya kepada Fatimah,"Tahukah kamu wahai Fatimah siapa yg datang itu?"."Tidak ya Rasulullah"jawab Fatimah.Seterusnya Rasulullah berkata"Beliaulah orang yg memisahkan antara kenikmatan sementara di dunia ini,wahai Fatimah".Lalu Fatimah menangis kerana fahamlah bahwa sudah tiba akan masanya ajal bapanya itu.

Maka datanglah Malaikat Maut beserta Malaikat Jibril kepada Rasulullah s.a.w."Apakah yg disediakan oleh Allah untukku,wahai Jibril?"tanya Rasulullah kepada Jibril.
Jibril menjawab"Bahawasanya pintu2 syurga telah terbuka luas untuk menerima ketibaan Rasulullah s.a.w yg mulia ini".Tetapi Rasulullah s.a.w tidak berpuas hati dengan jawapan itu.

Tahu apa yg seterusnya ditanya oleh Rasulullah?
APAKAH YG DISEDIAKAN OLEH ALLAH UNTUK UMATKU?

Jibril menjawab"Aku pernah mendengar bahwa Allah pernah berfirman"Tidak akan masuk syurga itu melainkan dimasukkan dahulu dari golongan dari umat Nabi Muhammad s.a.w."

Aku mulai sebak.Betapa cintanya Rasulullah s.a.w kepada kita..Sedangkan beliau ketika itu sedang menghadapi sakaratulmaut.Tetapi betapa jarangya kita mengingati beliau!

Seterusnya Malaikat Maut mula mencabut nyawa Rasulullah s.a.w.Dan ketika sakaratulmaut itu.Rasulullah ada berkata"Ya Allah...betapa pedihnya ketika nyawa dicabut Ya Allah..KAU gabungkanlah kesakitan sakaratulmaut umatku keatas ku sahaja Ya Allah,janganlah KAU timpakan kepada mereka Ya Allah...".

Ummati(umatku)..ummati(umatku)..ummati(umatku)..kalimah inilah yg sentiasa bertiti di bibir Rasulullah s.a.w ketika sakaratulmautnya itu.

Lihatlah betapa cintanya Rasulullah.s.a.w kepada kita sebagai umatnya.Oleh itu apalah salahnya kita sentiasa berselawat keatasnya pada setiap masa.
ALLAHUMMA SOLLI A'LAIHI WASSALLIM WA A'ALA AALIH.

No comments:

Post a Comment