Pages

6/9/09

ANTARA KEHENDAK DAN SYARIAT

Bukan apa sebenarnya,

hati aku skrg makin hari makin risau,

nak tahu kenapa?

x taulah camner nak terangkan…so complicated

sejak aku mula berjinak2 dengan bacaan berkenaan dgn ..

AGAMA!

aku jadi risau,risau mengenangkan erti sebenarnya agama itu sendiri

terutamanya agama islam …

adakah sekadar agama yg berlandaskn keturunan sahaja?

atau berdasarkn keyakinan terhadap kesahihan agama islam itu,

rasanya masih ramai umat islam terutamanya di M.sia x sedar akan perkara ini

suasana di mesir banyak membuka minda aku berkenaan dgn agama islam dan juga berkaitan dgn pegangan lain yg wujud..

aku pernah terbaca kitab ‘A BRIEF ILLUSTRATED GUIDE TO UNDERSTANDING ISLAM’..Kitab ini (bagi aku) sbg titik tolak untuk aku mula berfikir "bagaimana org lain masih tidak nampak akan kesahihan serta kejaiban agama islam itu sendiri sebagai ad-din bukan sekadar agama malahan merangkumi setiap aspek kehidupan, x kiralah politik , sosial , kesihatan dan byk lagi".
Bukti2 akan kebenaran deen allah ini sudah byk dipaparkn oleh pelbagai pihak ….

Persoalan "mengapa?!" dan "mengapa?!" masih wujud org yg murtad (keluar dari agama islam)!! Adakah kita perlu menjadi terlalu ‘open minded’ sehingga menggadai islam itu sendiri? cuba fikirkan frasa ini:

ANTARA KEHENDAK DAN SYARIAT…
APAKAH BEZANYA ANTARA KEHENDAK DAN SYARIAT?
dan mungkin bagi yg pernah belajar agama mungkin mudah utk memahaminya….kan?
bagi saya …setiap manusia ada kehendak dan keperluan dlm menjalani kehidupan TETAPI setiap kehendak & keperluan mestilah berlandaskan syariat!
contohnya: sbg manusia kita ingin utk makan..btul x?
ini adalah kehendak dan keperluan kita,
makanlah apa yg kita mau makan tp jangan lupa berlandaskn syariat seperti x dibenarkan minum arak (kenapa la nak minum arak sedangkan byk lg air yg HALAL di dunia ni macam air sirap ker,air oren ker).
aku masih risau dan bimbang serta masih mencari2 apakah cara utk mengatasi masalah ini..manusia adalah
unik dan kita perlukan cara yg unik utk dampingi org sebegini,
doakan moga ALLAH melindungi kita dari apa jua dugaan mendatang…moga Allah membuka pintu hikmahnya utk kita sama2 memahami
ERTI SEBENAR KITA MEMELUK ISLAM.

No comments:

Post a Comment