Pages

9/12/09

Markaz bahasa @ tarbiyah (part 1)

Salam….
Bila cuti sahaja banyak perkara yang berlegar dalam kepala….nak buat inilah,nak buat itulah….
Last2 sedikit sahaja yang Berjaya. alhamdulillah…betullah ‘kita merancang Allah yang tentukan’.
Aku pun mendaftarkan diri ke kelas/markaz bahasa arab di sini.targetnya mahu dalami ilmu nahu.kawan baik aku-syahir,dia seorang yang pakar dalam bidang nahu cadangkan aku belajar kitab nahu al-jurumiah sebagai permulaan.
Alhamdulillah….dah seminggu kelas bahasa aku tamat.aku pilih untuk masuk kelas persendirian@dirasah khassah-maknanya aku sorang2 sahaja dalam satu kelas,sebabnya cuti aku tak lama,lagi satu supaya tumpuan sepenuhnya ustaz pada aku dalam kelas.kalau ustaz tu nak rotan aku pun senang.

Banyak yang aku perolehi daripada ustaz aku yang mesra alam ni,USTAZ ALI ALI AS-SHANAWI namanya.
Asal mansurah,mesir.sudah berkahwin,tidak suka duduk di kaherah-sebab kaherah serabut katanya.N.B:kaherah ni macam Bandar KL,banyak sangat kereta.

Bukan sekadar bahasa malahan sejarah pun ada dia ajarkan.contohnya sejarah mesir-dari kisah firaun sampailah kesan sejarah islam dia ceritakan.macammana dulu mesir yang pada satu ketika tiada pemerintah,serangan orang mongol,kisah perang salib,kisah peperangan dengan Israel di Sinai.


Hah!pasal kisah peperangan di Sinai.saje nak berkongsi.kisah ini antara tentera mesir menentang Israel.Masa ni mesir perdana menteri dia Jamal Abdul Nassir(meninggal)...diganti anwar sadat,masa ni tentera mesir tersangat dhaif dari segi alatan senjata.senjata yang mesir pakai masa tu kata ustaz ali,peluru boleh keluar dari belakang senapang!maknanya kalau tersilap boleh tertembak diri askar tu sendiri…

Israel seperti biasa ada supplier dia.senjata canggih.ada satu dokumentari ceritakan masa tu Israel ada kereta kebal paling digeruni-makevele namanya.negara2 arab pula masa tu diminta untuk supply minyak oleh amerika.ada sebahagian yang supplykan ada yang tidak….tetapi walaupun ada negara arab yang supply minyak,mereka supply hanya sebahagian sahaja,sebab….kebanyakan pemimpin arab masa tu baik dengan jamal abdul nassir-PM Mesir,jadi diorang supply juga minyak untuk elak konflik dengan amerika dan supply sebahagian sahaja dari jumlah minyak yang diminta oleh amerika,supaya sedikit sebanyak membantu mesir-maknanya amerika tetap kekurangan dari segi minyak. komen:ada la juga kesedaran antara mereka-orang arab.

Oleh kerana orang mesir serba kekurangan,mereka menggunakan strategi psychology.macam mana?
Macam ni….mereka melakukan senaman perang berdekatan dengan kubu Israel,orang Israel pula ingatkan tentera mesir nak menyerang!jadi tentera Israel ni pun bersiap sedialah nak berperang.masa ni tahap tumpuan tentera Israel berkobar2.tapi apa tentera mesir buat….diorang berundur.esoknya,tentera mesir buat perkara yang sama,senaman perang berdekatan kubu Israel..israel seperti biasa….bersedia untuk berperang.tentera mesir berundur…kali ke-3,ke-4,ke-5..tentera mesir buat perkara yang sama,sehinggalah tentera Israel tak berapa endahkan lagi….
Jadi kali ke-6(kalau tak silap),mesir ulang lagi….mereka tengok Israel tidak berapa bersedia….mereka mulakan serangan!Mula2 mesir menghantar pasukan tentera udara bomkan kawasan kubu….pasukan ini kalau nak tahu, diketuai oleh Husni Mubarak!Perdana Menteri Mesir sekarang..

Dengan laungan ALLAHUAKBAR!!mereka ‘mencari’ syahid di sisi ALLAH.
Ada satu kisah lagi dalam peperangan ni kalau kita dengar….meremang bulu….
Sambung part 2 kot..panjang sangat nanti….ALLAHU A’LAM.

No comments:

Post a Comment