Pages

9/27/09

Markaz bahasa @ tarbiyah (final)

Salam….sket lagi nak abes..teruskan membaca

Berkisar tentang ramadhan ( dah raya pon kita ), ada ustaz ali bercerita pada aku,
Tanya dia pada aku “sekiranya satu hari ada kawan karib kamu, kawan karib kamu ini adalah kawan yang paling engkau sayang ,dia nak datang ziarah ke rumah,apa yang akan kamu lakukan?.”
Aku pun jawab “saya akan mengemas rumah sekemas yang boleh,membeli bahan-bahan untuk dimasak,menyediakan bilik tidur serta mengemasnya jika kawan saya mahu menetap di rumah”.
“jadi maknanya kamu akan bersedia sebelum kedatangan dia dan akan melayan sebaik mungkin kawan kamu itu kan?”soal ustaz ali.
“ya”jawab aku.
“oleh yang demikian,samalah juga dengan ramadhan….anggaplah ramadhan itu kawan karib kamu dan anggaplah diri dan hati kamu itu seperti rumah kamu.Sebelum kedatangan ramadhan,bersihkanlah diri dan hati kamu dari perkara yang tidak baik.bila datangnya ramadhan layanlah dengan baik dengan beramal” nasihat ustaz ali pada aku.

p/s janganlah dengan tamatnya ramadhan maka tamatlah amalan2 yg kita lakukan..teruskanlah apa yang telah Berjaya kita lakukan semasa di bulan Ramadhan..klu masa ramadhan selalu baca Al-Quran….teruskan….
Kalau masa ramdhan kita selalu sedekah….teruskan…


Begitulah sehari-hari aku di markaz bahasa,Alhamdulillah bukan sahaja dapat belajar bahasa,tetapi terlalu banyak nasihat dan input yang aku dapat melalui ustaz ali.mungkin beginilah agaknya ulama-ulama muktabar dahulu belajar,berdepan dengan syeikh masing-masing….di samping belajar ilmu terdapat juga tarbiyahnya.
Oleh yang demikian,kita berdoa pada Allah moga memberikan kita keupayaan untuk membentuk diri dan orang sekeliling kita agar kembali mengingati Allah selalu.
Untuk sesiapa yang bercita-cita mahu menjadi guru atau sudah menjadi guru,jangan lupa di samping ilmu yang diajar,adab-adab serta pentarbiyahan juga penting.
kalau sebagai seorg doctor pon boleh,sambil2 merawat pesakit nasihatilah pesakit supaya sentiasa ingat pada Allah,amalan cubalah ditingkatkan dan banyak lagi….ini juga boleh dikatakan sebagai tarbiyah.

Tidak kira siapa kita,ustaz,lawyer,majistret,tukang cuci….asalkan kita muslim, Allah ada berfirman maksudnya,....berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran.ayat ini tidak khusus kepada para ustaz sahaja malahan semua umat islam tetapi mestilah berlandaskan kebenaran ( ilmu yang sahih ).Moga kita tergolong dalam golongan yang dirahmati Allah.
Dan ustaz ali ada juga berpesan ,melalui hadis yang maknanya,ilmu itu melalui belajar dan mengajar,serta dalam hadis yang lain maknanya sampaikanlah walau satu ayat.

Pesanannya membuka untuk aku cuba berkongsi apa yang aku tahu dengan orang lain.insyaallah.Aku berdoa pada Allah moga Allah permudahkan segala urusan,amin ya rabbal a’alamiin.
ALLAHU A’ALAM.

No comments:

Post a Comment