Pages

9/18/09

Markaz bahasa @ tarbiyah (part 2)

Salam….
Sambung kisah perang Sinai….
Ada satu peristiwa masa perang Sinai….ada satu kawasan kubu Israel ditanam dengan bom.laluan mana yang ada bom,tidak diketahui.mahu atau tidak terpaksa melalui kawasan ini kalau nak tawan kubu Israel.kalau terpijak bom….alamatnya mati!

Lagi satu bukan satu dua sahaja bom,tetapi beratus-ratus dan disusun secara berlapis/berselang.hampir 6 lapis kata ustaz ali pada aku.
Maknanya walaupun mungkin tentera mesir Berjaya letupkan bom lapisan pertama….dalam jarak contohnya 2 meter lagi lepas tu….ada bom lapisan kedua pula,ketiga dan seterusnya.
Jadi di sinilah antara bukti keberanian dan ketelusan tentera mesir berperang ‘mencari’ syahid si sisi Allah dalam menegakkan agama yang disayangi….ISLAM.

Apa yang tentera mesir lakukan ialah beratur dalam barisan.kemudian orang paling hadapan akan berlari sekuat-kuatnya meredah kawasan yang dilapisi bom-bom tersebut….sekiranya terpijak bom dan meletup@mati,orang kedua selepas tu pula akan berlari meredah lapisan bom yang kedua pula….sekiranya terpijak dan meletup@mati,orang ketiga akan buat perkara yang sama dan seterusnya sehinggalah kawasan bom tersebut dapat ditembusi oleh tentera mesir .

Lihatlah betapa beraninya pejuang-pejuang islam !bayangkan kalau kitalah diarah untuk berjalan diatas jalan yang dipenuhi bom….yang memang confirm kalau kita berjalan atasnya pasti akan mati!tapi tentera mesir masa tu sanggup buat semua itu demi ISLAM.aku pun tidak tahu adakah aku boleh lakukan seperti mereka….mungkin tidak.
Walaupun dengan serba kekurangan,berbekalkan keyakinan kepada janji Allah….dengan kalimah dan laungan ALLAHU AKBAR….tentera mesir memenangi peperangan ini dengan izin Allah.
Sekarang ada kawasan di mesir yang dinamakan ‘sittah oktober’iaitu enam oktober bertepatan dengan tarikh peperangan itu.6 oktober itu juga bersamaan dengan 10 ramadhan- bulan puasa semasa perang tersebut meletus.bayangkan….
Moga dapatlah kita ambil iktibar dari kisah peperangan Sinai ini.

Eh!tapi cerita pasal aku di markaz bahasa@tarbiyah tak habis lagi….teruskan membaca...

Ada satu perkara yang aku kagum pada ustaz ali ali as-shanawi,pentarbiyahan dia.setiap kali permulaan kelas dia akan beri tazkirah pada aku (kadang2 sampai 45 minit tazkirah dia).tapi setiap apa yang dia katakan amat telus dan bermakna.dia berkongsi hadis rasulullah s.a.w, dia membacakan pada aku ayat-ayat al-quran serta menerangkannya. kami sama2 berkongsi apa yang kami tahu sampaikan ada juga dia sentuh bab pembinaan keluarga dari perspektif islam!

Kalau nak tahu Ustaz ali ali as-shanawi ni suka masakan Malaysia.aku ada berikan dia senarai masakan yang aku tahu masak antaranya asam pedas dan kari.puas juga ustaz ali nak menyebutnya.

Ada sekali kami ada berkongsi koleksi hadis dalam kitab ad-dawawin saidina ali r.a,berkenaan hadis berkaitan kesihatan.sebab dia tahu aku pelajar perubatan.dan sesungguhnya apa yang aku dapati…memang benar kata-kata rasulullah s.a.w maknanya, kita tidak akan sesat jika berpegang pada dua perkara iaitu al-quran dan as-sunnah.kesemua hadis rasullullah s.a.w yang aku dan ustaz ali bincangkan semuanya bertepatan dengan fakta2 perubatan yang aku pelajari.ALLAHHU A’LAM.

Bertepatan dengan kedatangan bulan ramadhan pula,dia menceritakan akan kelebihan-kelebihan dan perkara yang mesti dikejar dalam bulan ramadhan.antaranya pembacaan al-quran.Suasana di Malaysia amat berbeza dalam bab ini.di Malaysia,kita hanya membaca al-quran bila ada orang meninggal,bila ada tadarus quran di masjid (itupun tak ramai yang sertai),nenek2 atau atok2 ada la….mana pergi semua anak muda?
Tetapi di sini,mesir,pembacaan al-quran amat meluas,sehinggakan semasa berdiri dalam bas pun mereka boleh lagi membaca al-quran,polis sambil rehat2 selepas rondaan sempat lagi baca al-quran,isteri menunggu suami membeli ubat di farmasi pun sempat lagi baca al-quran dalam kereta.
Perkara seperti ini mestilah kita contohi.insyaallah.
Lagi-lagi dalam ramadhan-( yang hampir meninggalkan kita ),setiap perkara kebaikan yang kita lakukan Allah akan gandakan.
ALLAHU A’LAM.

part 3 ada lagi..tunggu ye..tak habis lagi

No comments:

Post a Comment